Dressed for success

Det där med hur man ska gå klädd för en intervju är för mig en knepig sak. Idag är det ingen större fara, eftersom jag varit på företaget innan, men annars. Att liksom gå klädd på ett sätt som säger "jag vill ha jobbet", och samtidigt visar att "jag passar in här", utan att på något sätt vara varken över- eller underklädd. Samtidigt vill man ju inte heller förlora sig själv helt och hållet på vägen. Tipset är ju att fråga. Även om det känns dumt. Går man genom en rekryterare så brukar man få en hint, i alla fall enligt egna erfarenheter.

Även om det kan låta knasigt så tror jag många faktiskt läser en människa via kläderna. Typ, tubsockor, som för vissa fall skriker "I just don't give a shit". Sen så har vi den berömda kavajen, som jag har hört, visar att man verkligen vil ha jobbet. Jag vet inte om det är sant, men tror man på det, och inte vill vara överdressad så kan ju alltid kavajen dressas ner. Man måste inte ha helkostym. Om man nu inte söker ett helkostymsjobb.

Sen har vi dom omtalade glasögonen. Vare sig man vill det eller inte, så verkar det som om glasögonen skriker av plugghäst, då många människor uppfattar flaskbottnebärare som smartare. Något jag tror jag undermetet har tagit till mig då glasögonen ofta varit på. Sen är ju frågan om det är så man vill uppfattas. Det kanske är så att företaget letar efter någon som är en flashig jävel och helst är galet utsvävad och kanske inte lägger allt för mycket tid på att bränna hjärnceller genom att tänka allt för strukturerat. If you know what I mean.


Kommentarer
Postat av: Patrik

Sv. Ja visst är de fina :D

Postat av: Fredrik

har läst din blogg lite nu, kul att följa:)



ha de toppen!



/fredrik

2012-05-14 @ 22:11:00
URL: http://zero2hero.yada.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback