Det här med färdiga mallar för CV...

Varning, detta inlägg innehåller metaforer och liknelser som du kan se som tvivelaktiga. Men, sådan är ju jag.

När man sitter i jobbsökarträsket så letar man ständigt information om hur man kan förbättra bilden av sig själv. Hur man framhäver sig själv som en produkt som företaget bara måste ha. Tyvärr verkar det som om många använder sig av mallar för personliga brev och CV:n för att de inte riktigt orkar, eller kanske har tid, att skapa något eget. Nu vet jag inte om det är något som fungerar för vissa, MEN, har man pluggat marknadsföring så börjar det genast rycka lite i ögonbrynet.

För om man använder en mall, var finns då differentieringen egentligen? För mig är det lite som att göra ett klassiskt kupongutskick á la valfri matvarubutik. Hur får man sig då att framstå som egen, mer än att man har sina egna personliga erfarenheter och utbildningar? Visst, någon kan skrika WOW när de ser hur billig fläskilén på sidan 3 är (läs; fet utbildning på valfritt lärosäte). HONOM SKA VI HA! Det kan hända, OM någon orkar börja bläddra d.v.s. Om dessutom alla i högen ser precis likadana ut, är ju risken ganska stor att man grånar i mängden.

Själv försöker jag leva efter att vara egen rakt igenom. Något jag tror är viktigt med oss som inte kan stoltsera med över 5 års arbetserfarenhet ännu. För hela mitt CV och mitt personliga brev ska präglas av mig, vad jag kan och vad jag kan tillföra. Dock låter jag mig inspireras. För precis som i många andra fall, så finns det en uppfattning om hur något brukar se ut. Så jag inspireras gärna av hur andra har gjort. Men med min personliga twist. För det är ju trots allt mig jag vill att en arbetsgivare ska se. Inte oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback