Mer lax åt folket

Dagen bjöd på årets första Bodypump pass. Dessutom det första sedan i Augusti.Behöver jag säga att jag troligtvis kommer ha ont imorgon trots att jag tog det ganska lugnt för att känna in vikterna igen? Ganska bra betyg när benen lite lätt skakar när man går i trappor. Lär väl inte kunna sätta mig ner imorgon och på lördag utan att se ut som en panchis. Men vad gör man inte för träningen.

Bjuder på ett litet recept som jag drog ihop härom dagen. Det jag åt idag var inte allt för upphetsande. Så det behöver vi inte ens tala om.

Lax á la vad-Fredrik-har-i-kylen (otroligt fyndigt!)
2-3 pers beroende på vem som äter

Bulgursallad

Kokt bulgur för 2 pers
1 Morot
1/2 Kålrabbi
1 tomat
1/2 Broccolibukett
1/2 Rödlök
1/4-1/2 dl olivolja
2-3 msk vinägervinäger
1-2 msk citronsaft
Italiensk salladskrydda

Lax
2-3 Laxfiléer

Lime och chilisås
1 liten burk lättcreme fraiche (alt. vanlig)
1 lime
ca 1 tsk sambal oelek


Koka bulgur för 2 personer enligt anvisningarna på paketet (Dah!?) och låt svalna. Skala en morot och hyvla i långa strimlor. Skala kålrabbin och skär i bitar. Skiva tomat i valfri design. Fördela broccolibuketten i svenskt lagom bitar. Skiva el. hacka rödlöken. Blanda ihop alla ingredienser i en skål. Blanda olja, vinäger, och salladskrydda efter smak och tycke i ett glas och häll i salladen. Blanda om och ställ i kylen (kan göras direkt på varm bulgur också, men blir godare om den får stå och marinera sig lite, men precis som alla andra har jag inte all tid i världen ibland.). För att göra såsen, häll creme fraichen i en skål. Riv skalet av limen och lägg i såsen. Pressa sedan i limesaften. Tillsätt sambal oelek efter smak. Själv är jag klen så jag brukar inte ta så mycket. Ställ i kylen. Likas här blir den godast om den går stå och gotta sig en stund. Stek sedan laxen lätt i några minuter med salt och cintronpeppar tills den är helt igenomstekt i mitten. Lägg upp och frossa. Perfekt för såväl sommarkväll som vinternatt. MÖMS!


Kommentarer
Postat av: Patrik

Sv. Tack :D

Postat av: Johan

Föredrar dock att köra laxen i ugnen så slipper det lukta fäsk i hela lägenheten ;D

2011-02-03 @ 18:07:45
URL: http://www.jsandevarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback