Den maten, den maten.

Jag har allvarligt funderat på att försöka blogga mer mat. Saken är att jag länge funderat på vad jag egentligen vill skriva om. Ett försök till mode, men nej, jag känner att jag inte riktigt är där, eller är nog ego att ta bilder på mig varje dag, eller för den delen har pengarna till att köpa så mycket nytt.

Så finns det då några andra intressen? Jo men visst. En hel del, men jag är inget proffs på något. Så vafan, varför inte bara köra på. Dock kommer jag försöka köra lite mer mat och bakning. Dels för att jag älskar att just laga mat och baka, åtminstone när jag har tid, men också för att jag nu har en kamera som kan ta lite smarrigare bilder.

Så varför inte bjuda på lite recept, och inte bara bilder? Och varför inte börja redan nu? Så då bjuder jag på dagens kvällsmat. Hittade ett recept på en vietnamesisk nudelsoppa so jag modifierade lite till min studentplånbok. Även om jag gärna ligger lite extra på mat, så får det finnas lite gränser. I alla fall när det gäller veckomaten.

Vietnamesisk Nudelsoppa

Buljong

2 l vatten
3-4 kycklingbuljongtärningar
ca 50 g ingefära
2 citrongräs
1/2 - 1 chili
1 msk fisksås
3 kycklingiléer


Tillbehör

Kokta glas el risnudlar
5-6 hackade vårlökar
hackad chili
Skivad röd paprika
Koriander
Skivad lime
Extra fisksås

Mät upp 2 liter vatten i en kastrull och lägg i kycklingbuljongtärningarna. Skiva ingefäran och citrongräset. Ta ur kärnor och vita innerväggar i chilin och hacka smått. Lägg i buljongen. Tillsätt fisksås. Koka upp och låt sjuda i ca 10 - 15 min. Skär kycklingen i tunna skivor och låt koka i buljongen i minst 10 min. Koka nudlar enligt paketets anvisningar. Spola dem i kallt vatten. (sila buljongen i fin sil och lägg kycklingen separat). Lägg tillbehören i olika skålar så varje person kan plocka vad de själva vill. Tillsätt nudlar och sedan kyckling och fyll till sist upp med så mycket buljong som behövs. Ät och njut (gärna med lite pressad lime ovanpå)!


Kommentarer
Postat av: Mikaela

namnam!!

Postat av: Emma

JAAAAAA skriv mer om dina recept jag älskar verkligen din matinspiration och jag har sett dina bakverk så ingen mindre än jag kan bli överlycklig! ser fram emot detta nu fredrik..nu väntar jag bara påchokladkakans recept;)

Kram

2011-01-26 @ 17:13:05
URL: http://ammina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback