Dynamitsoppa

Näää, inte igen tänker ni. Fredrik och hans jäkla soppor!? Och ja, det råkade bli en soppa till men jag kan inte riktigt hjälpa det. På vintern är det himlansjättegott med soppor. Dessutom är det ganska billigt, beroende på vad man har i såklart.

Min curryfisksoppa bev ett bra komplement till dagens musiksession med Mackan. Det blev dynamit till låt idag, om ni förstår vad jag menar. Vi får se vad som blir av att! Kanske blir det något för fler än våra egna öron.

Medan jag går och slänger in resterande matrester i kyl och frys får väl ni ta och skriva ner receptet. Det går enkelt, fort och smakar gott. Har du dock en nyare upplaga av den gamla räven "Vår kokbok" finns receptet däri. Enjoy!

Curryfisksoppa
4 pers

400g Vit fisk
2 stora potatisar
3 morötter
1 l vatten
1 lök
2 fiskbuljongtärningar
1 vitlöksklyfta
1-2 tsk curry
smör
citron
persilja
salt
peppar
Riv potatis och morötter tjockt. Hacka lök och vitlök. Fräs lök och vitlök tillsammans med curry i smöret. Fyll på med vattnet, lägg i buljongtärningar, potatis och morötter. Låt sjuda på låg värme i 10 minuter. Skär fisken i kuber och lägg i soppan. Låt koka 4-7 min, beroende på om visken är tinad eller ej. Smaksätt med citron, salt och peppar. Toppa med persilja vid servering. Klarrrt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback