Thank god it's friday

Det är fredag igen. Jag kan inte riktigt förklara vart tiden tar vägen, men fråga närmaste amerikan och det har säkert något med gud att göra. Jag har under min tid här försökt insupa den spiritualitet som omringar detta södra Amerikatt, och jag trodde det gick bra. Tills idag.

Min lärare i Internationell marknadsföring började sitt vanliga snattrande om olika typer av kulturer. För övrigt så har han under tidigare lektioner pratat mycket o hur en kultur och olika sätt att leva på faktiskt många gånger bygger på religion. Likaså detta förlovade land i och med manifest destiny, vilket jag lärt mig innebär i vanligt ordalag att det amerikanska folket är valt av Gud att vara ett föredöme och gå i spetsen framför andra. Visst. Jag kan köpa historiablarret. Sen kan vi ju tolka manifest destiny precis som vi vill.

Men var det liksom föll lika snabbt som en baconfylld jänkarbakdel mot marken var när han idag vände sig mot mig och min belgiske vän och praktiskt taget säger "så att vi inte säljer alkohol på söndagar är något demokratiskt valt och beror inte på religion". VÄNTA lite här nu tänkte jag. Hur kan det inte bygga på religion? För faktumet att ni inte vill sälja alkohol på söndagar bygger i grunden på religion, som byggt värderingar som går i arv, som innebär att de demokratiskt valda lagarna faktiskt visst bygger på religion. Men NEJ, det var bara demokrati.

Men jag orkade aldrig diskutera. För är det något jag lärt mig här så är det att undvika diskussioner gällande religion eller politik. Men jag måste säga att det kommer bli tämligen intressant att slänga bomben om att ateismens utspridning i det lilla landet lagom under min presentation om Sverige. HA, det kan dom ha.

För övrigt. Hur märker man att det är fredag ni Clemson? Jo, på alla de grönklädda studenterna (med texten it's friday i skrikigt limegrönt tryck) på rad som high-fivar en på bibliotkesbron medan de högt och överpositivt skriker "WOOOO IT'S FRIDAY MAAAAAN!!!!". Det värsta är att det har blivit ett stimuli för mig. Jag börjar tänka på glass. För varje gång jag träffar dom är jag på väg till lunchen, och efter lunchen vankas friday Ice cream sundae till efterrätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback