Intensivt pass i det lokala librariet

Jag har pluggat som en gris idag. Inte för att det känns som så mycket gått in. Men jag tror och hoppas på faktumet att det är multiple choice-frågor som kommer hjälpa mig till klarhet som vanligt. Precis som hemma så spenderar jag mestadelen av tiden i biblan, vilket innebär att jag har en hel del tid att reflektera över skillnaderna hemifrån (under tiden då jag självklart borde plugga).

För det första, en stor positiv grej som vi svenssons inte riktigt har fattat. Det är tyst i biblan. Det är lite så det ska vara. Lungt, harmoniskt, nördigt och ganska übertråkigt. Men det medverkar till en bättre pluggmiljö. Så tummen upp för tystnad. Kanske borde vi trots allt låna lite av den amerikanska modellen i Växjö och ha olika ljudnivåer för olika våningsplan?

En annan sak är öppetiderna. Precis som allt annat amerikanskt så ska det självklart vara öppet 24/7, vilket innebär att det inte bara är personalen som byter skift. Det är lite som att gå efter stämpelklockan. Antingen lämnar du biblioteket vid 22, eller så kommer du dit. För det här är landet bestående av både vanliga människor och en hel drös låt-oss-kalla-dom-gollums. De som praktiskt taget sover på dagen när de inte har lektioner för att inte behöva spendera allt för mycket tid i solens ljus och pluggar hela nätterna. De har uppenbarligen aldrig hört talas om kaffe, solfaktor, eller så är de helt enkelt bara alldeles för överambitiösa och tar typ trehundraelvatusen kurser på samma gång. Get a life!

En sista sak som jag aldrig kommer förstå. Varför alla dessa jävla heltäckningsmattor hos ett folkslag som aldrig tar av sig skorna? Enough said.


Kommentarer
Postat av: sara

kloka ord Freddan. det håller jag absolut med om. du är snäll du :)



O det verkar gå bra för dig! Jag MÅSTE åka till USA nån gång alltså..

Postat av: ida

iiiih!!!

2010-10-18 @ 19:21:58
URL: http://idapettersson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback