Dagens problem: Särskrivningar

Eller ska jag kalla det för sär skrivningar? För det verkar ju som det är många ur den svenska befolkningen som saknar en del svenskakunskaper. Jag kan aldrig minnas att jag blev hårddrillad av mina lärare och troligtvis har jag format mig själv till den word-nazi jag är idag. Men ärligt. Hur svårt kan det vara? Jag skiter i om folk skriver korta eller långa meningar. Om det är något stavfel här och var. Man får till och med blanda med engelska om man vill. Men skriv ihop för fan. Har man skrivsvårigheter eller lär sig svenska så fine, men de som gått i svensk grundskola i 12 år. Och högskoleelever. Come on!

Nu följer en översättning (läs över sättning) att träna på. Använd ovanstående (ovan stående) som facit:

Eller ska jag kalla det för sär skrivningar? För det verkar ju som det är många ur den svenska befolkningen som saknar en del svenska kunskaper. Jag kan aldrig minnas att jag blev hård drillad av mina lärare och troligtvis har jag format mig själv till den word nazi jag är idag. Men ärligt. Hur svårt kan det vara? Jag skiter i om folk skriver korta eller långa meningar. Om det är något stav fel här och var. Man får till och med blanda med engelska om man vill. Men skriv ihop för fan. Har man skriv svårigheter eller lär sig svenska så fine, men de som gått i svensk grund skola i 12 år. Och högskole elever. Come on!


 

* Jag reserverar mig för eventuella språkfel (språk fel) i ren frustration.


Kommentarer
Postat av: ebba

haha, yes! bästa inlägget fredrik! nu får det vara NOG!

2010-03-17 @ 20:19:28
Postat av: alle

glöm inte personer som blandar ihop "de" med "dem". så jäävla irriterande

2010-03-17 @ 21:40:00
Postat av: Fredrik

Alle> Ah, jo dom också! Det får bli nästa psykbryt. Dem tycker nog att dem skriver rätt ;)

Postat av: Miriam

Halva Sverige har fått dyslexi tror jag... Det är inte längre bara särskrivningarna, det är också förmågan att faktiskt skriva en korrekt mening som också börjar försvinna..

Och varför kan inte folk ta sig tid att skriva med versaler, punkter och komman på forum??



Hur mycket daltar dom med ungarna i skolan nu för tiden egentligen?

Jag hade en sån där surtant till lärare som drog upp mig till tavlan när jag inte skrev 8:or ordentligt och slog mig i ryggen med en linjal när jag tänkte på ett tal för hon trodde jag dagdrömde i första klass liksom. o_o

2010-03-18 @ 01:24:44
URL: http://yamada.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Mims> Jo jag håller med. Visst min lärare körde dom gamla vanliga "en mörk hårig sjuk sköterska" Men annars var det inte så mycket mer. Men man får väl skylla på engelskan som praktiskt taget aldrig skriver ihop ord. Men det är ju ganska mobbat om svenskan ska förfalla på grund av engelskan.

2010-03-18 @ 17:07:56
URL: http://sandevarn.blogg.se/
Postat av: Emma

tack för tipset fredrik, jo allt utöver det jag inte äter är en utmaning!

Kram

2010-03-18 @ 17:26:27
URL: http://ammina.blogg.se/
Postat av: Patrik

Sv. Tack! Kan nog hålla med dig :D

2010-03-18 @ 23:36:48
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: Joakim

haha, okej. VXU är grejer det. Du trivs eller?

2010-03-19 @ 00:09:59
URL: http://tookie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback