Dagens spola: Tjuriga jävla busschaffisar

Det är inte den där glada gubben som alltid körde ifrån Korpadalen till stan jag syftar på. Han som alltid luktade lite svett, men som log och sa hallå med en brummande basstämma. Nej. Inte han. Det är inte heller kvinnan med knallrött hår och speglade pilot Ray Bans som sa "halv biljett va?" och blinkade med ena ögat så man kom hem några kronor billigare ifrån Växjö. Nej, det är inte henne jag stör mig på heller.

Nej, utan det är sådana där tjuriga, jävla fanskap som jobbat för länge och insett att de var menade till något större alldeles för sent. Det är de busschaffisarna jag pratar om. Varför mina känslor för detta minst sagt omtalade ämne, en solig dag som denna helt plötsligt svämmar över likt ett annat vulkanutbrott, är på grund av att jag stötte på (minst) en just sådan man idag.

Tåget var apförsenat (förvånande?), varpå jag bestämmer mig för att fråga när en möjlig buss kommer vara framme. Väl i bussens dörr möts jag av en regular busschaffis iförd uniform och fula små solglasögon, pratandes i mobil. Han märker mig, men fortsätter prata. Snäll som jag är väntar jag på att han ska bli klar, då jag innerst inne vet att vi två delar en vackert svenskt förståelse för varandra. Jag vet att han är medveten om min existens helt enkelt. Efter att han ögnat mig från topp till tå med en bitter min avbryter han personen i luren med en suck och ett "vänta Jörgen".

Plötsligt fräser han till så den lagom ovårdade tvådagarsskägget fläckas av vitt busschafförssaliv. Jag infinner mig i trans. Inte utav salivet som långsamt sprejat den täta bussluften. Utan av hela händelsen. Vad hände med det vackra vi hade? Han gör klart för sig att han minsann inte släpper på några här, eftersom han ska börja turen längre bort. Ursäkta? Jag har inte ens hunnit ställa min väl utarbetade fråga, vilken jag likt en rädd liten mus piper fram därefter. "När är du framme i Bergåsa?".

Åter igen ger han ifrån sig en djup suck, då han blir tvungen att be sin gode, troligen bästa och minst lika bittra buss-buddie, att höras senare. Dessutom måste han lyfta på sitt tunga papper och klämma ur sig ett "14.48". Det är så förundrande för mig. Hur man kan vara så otroligt kinkig? Hade han velat slippa prata med människor och svara på rimliga frågor om tidtabeller så hade jag valt eremit istället för busschaffis.

Så vad väljer man? En grinig bussis, eller ett tåg som är försenat? Ersättningsbussen som sattes in istället för tåget såklart, det bästa av båda världar. Ytterliggare försenad med ännu en bitterchaffis. Jag slår vad om att han hette Jörgen.

Kommentarer
Postat av: Tobias

Fan vad nice ;) älskar att man bara kan klippa av jeans sådär till snygga shorts

Postat av: Emma

HAHHA visst är det roligt med pappor;) kan han laga ngt mer idag då? pappa har ökat på med att han kan göra spagetti och köttfärsås med och det är ju verkligen avancerat;)

Kramar

2010-06-17 @ 14:27:29
URL: http://ammina.blogg.se/
Postat av: Emma

HAHHAH, men han kan ju laga då med andra ord;)

2010-06-17 @ 17:47:59
URL: http://ammina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback