Dinkelpizza

image739Så var det åter dags för ett av Fredriks försök att utöka sitt kulinariska levene. På dagens meny stod nämligen dinkelpizza, eller nyttig pizza. Jag måste säga att det gick riktigt bra. Dinkelmjöl i degen och mager ost ovanpå. Dessutom gjorde jag egen tomatsås och slängde på lufttorkad skinka och ananas. Det blev riktigt gott. Men jag vet inte hur dom hade tänkt gällande portioner. Jag åt endast halva pizzan och blev väldigt mätt.

Med tanke på att Det var Anna Skippers recept på dinkelpizza (hon från du är vad du äter), så antar jag att det hela var hyffsat nyttigt. Dock orkade jag inte slänga ihop en sallad till lunchen, så det får bli bättring till ikväll. Då är det dessutom träning, wie!


Pizzadeg på dinkel mjöl 4-5 pers
:

20 g jäst
3 dl kallt vatten
2 tsk salt
500 g dinkel sikt

Rör ut jäst och vatten, blanda i salt och mjöl. Knåda i 5-10 min (helst i hushållsmaskin). Pizzadegen blir bättre ju längre man knådar den. Jäs till dubbel storlek ca 2-3 tim. Dela i 2 lika delar. Kavla ut pizza degen och lägg dom på varsin plåt. Sätt ugnen på 250 gradet. Låt degen vila på plåt ca 20 min.


Tomatsås:

rapsolja
1 stor lök, fin hackad
2 msk tomatpuré
2 burkar krossade tomater
2 msk oregano, basilika, timjan
2 vitlöksklyftor, pressade
salt, svartpeppar
7 dl ost, riven

Häll oljan i en kastrull, fräs löken. Lägg i dom övriga ingredienserna och låt koka ihop. Låt såsen svalna.

Bred ut såsen först på pizzadegen, lägg på favorit fyllningen.

Sätt in båda plåtarna samtidigt, en uppe och en nere.
Byt plats på plåtarna efter 5 min och gör om detta byte 3 gånger.
Den totala gräddningstiden blir 20 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback