Harry Potter och Fenixorden

Jaha, då har man sett den filmen också. Cirka 2 års väntan är över på 2, enligt mig, rätt futtiga timmar. Det kändes så iaf. Det som förundrade mig var hur 1/3 av bokn försvann med en rasande fart på cirka 5-10 minuter. Visst, allt är säkert inte så visentligt för historien, men samtidigt så är det småhändelser som ger boken dess mystik och stämning. Lite av magigken försvinner på mer än ett sätt.

Dock måste jag säga att dom har gjort det på bästa möjliga sätt. Kan inte hålla med andra om att det var den bästa hittills. Men med tanke på att bok nummer 5 är något av en passage i hela historien, så är det svårt att göra det bra. Det som dock kan störa mig ibland är hur man genast märker om det är en ny regissör inblandad. På filmning och landskap också delvis. Det känns ibland konstigt när man sett en plats på ett sätt i en film, som sedan bytts helt och hållet i nästa.

Däremot måste jag säga att striderna var jäkligt snyggt gjorda. Det var riktigt häftigt, eftersom det är jäkligt svårt att anta när man läser boken. Det var inte alls hur jag hade tänkt mig det, och antagligen 5 gånger bättre än så jag sett det i mitt huvud när jag läste boken. Måste även säga att Helena Bonham Carter gjorde ett exellent jobb som Bellatrix Lestrange. Precis så ond och galen som jag tänkt mig.

Det är svårt, speciellt som inbiten Potternörd, att inte tycka om någon av filmerna. De blir mörkare och mörkare, precis så som det ska vara. Men filmerna kommer aldrig att slå någon av böckerna. De som tror att man kan skippa böckerna och istället se filmerna har så mycket fel som man kan ha. Man tappar så mycket av magik och känsla när man anförtror hela storyns uppbyggnad och omgivningar  till någon annan. Men som sagt, filmen är så bra gjord som jag antar att man kan göra den. I vilket fall smo helst är det en rejäl cliffhanger, och det känns bittert att man måste vänta ca 2 år innan man får se hur fortsättningen kommer att se ut. Hade det inte varit fr att man faktiskt vet hur den fortsätter, så hade jag nog varit rejält pised off.

image471

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback