Jag vet vad jag gjorde som 16 åring

Jag har under de närmaste dagarna funderat lite på en av de stora diskussionerna på nyheterna. Och ja, ibland ser jag faktiskt nyheterna, hur svårt det än kan vara att tro. I vilket fall som helst handlar det hela om dödsmisshandeln i Stockholm öfr ungefär 2 månader sedan. Eftersom målet nu gått upp i tingsrätten så har stora diskussioner uppståt hurvida gärningsmännen ska dömas. Vad som gör mig jävligt förbannad och allmänt knas, är hur gärningsmännes försvarsadvokat kan stå och säga ungefär såhär:

"Eftersom pojkarna inte är 18 så räknas dom itne som vuxna och har därför inte helt haft koll på vad dom gjort. De visste inte heller att det skulle gå så långt att offret dog"

Hur in i helvete kan man stå och säga så med gott samvete? Om mannen i fråga nu har ett samvete. Är man 16-17 år så vet man nog fan vad man gör om man slår och sparkar någon tills dess att denne avlider. Håller det verkligen att säga "Nä, jag ville bara slå och sparkas lite, det var ju liksom inte meningena tt han skulle dö". För det första skulle det vara en jävligt dum kommentar och visa på den brist på hjärnceller som antaligen itne ens finns i förövarnas hjärnor, och för det andra så skulle dom väl för i helvete aldrig börjat slåss för första början.

En annan punkt som man talar om är hurvida killarna som slogs ska dömmas i grupp eller enskilt. "risken" finns ju att en av dem blir oskyldigt dömd. Då får han väl fan skylla sig själv. Är man inte nog man att avgöra att det gått för långt i ett slagsmål, eller dessutom säga emot sina vänner vid dett sådant tillfället så anser jag att man är lika skyldig som någon annan. Det är precis som man brukar tala om när det gäller mobbing. De som står och ser på och inte gör något är minst lika skyldiga som de som mobbar.

De vet vad de har gjort och ska dömas därefter. Punkt slut. Jag är sur.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag blev så sur när advokaterna anser att åklagaren har gjort fel genom att åtala dom för mord. Det är ju för guds skull ett mord?! Eller är det bara jag som tycker det? Är det mord så ska det ha planerats hit och dit, jävla skitsnack. Dom sparkade och slog och märker att killen försvinner mer och mer och till slut dör. Är det då mord eller dråp? MORD är det. Jag håller med dig helt och hållet. Jag visste iaf vad sparka någon till döds innebar när jag var 16.

Postat av: Johan

Nja, kan man inte bevis att de anklagade hade ett uppsåt att döda klassas det som vållande till annans död. Sedan kan det disskuteras om vad personerna egentligen trodde skulle hända om man sparkar någon upprepade gånger i huvudet.

2007-12-10 @ 08:49:39
URL: http://thrixx.blogg.se
Postat av: Fräddan

SOm sagt, sparkar man någon tills dess att personen dör så vet man vad man gör och det är rätt planerat att fortsätta sparka. Mord. Dom kan sitta inne och ruttna.

2007-12-10 @ 13:00:23
URL: http://sandevarn.blogg.se
Postat av: Johan Sjö

Kan bara hålla med dig. Frågan är vad man ska göra åt det.
Först och främst tycker jag strängare lagar, man ska inte kunna komma ut ur fängelset efter 10 år om man fått livstid.
Sen är det när blir man medveten om vad det jag gör får för konsekvener? Jag skulle säga 12 - 13 nånting, kanske tom lägre. 15 för straff myndig och 18 för myndig är ju löjligt.
Svenska rättsystemet...löjligt

2007-12-10 @ 20:39:29
URL: http://johanesse.blogg.se
Postat av: Hanna

håller med dig,

2007-12-11 @ 20:43:19
URL: http://overture.webblogg.se
Postat av: Johan

Finns dock vidare problematik. Jag håller med om att straffen i Sverige är på tok för låga. Men det är få som blir relahabiterade av ett fängelsestraff. Dessa personer kommer förr eller senare släppas och då vill vi vara säkra på att de inte faller tillbaka i kriminalitet. Före detta fängelsekunder borde få hjälp att återanpassas till samhället efter att ha suttit av sitt straff, till exempel något sorts jobb för att känna sig behövda och kanske gruppterapi för att hamna i rätt kretsar och få stöd av andra i samma situation. Dessa människor sitter inte bara 10 år, de kommer få dras med det de gjort hela sitt liv, nekas anställning på grund av sitt brottsregister, inte accepteras bland andra utom människor i kriminella kretsar på grund av rädsla och fördommar. Dessa problem måste också lösas förrutom strängare straff för avskräckelse. Dessutom ligger problemet ofta i uppväxten och uppfostran. Människor i Sverige måste ta sitt ansvar och reagera när de märker att ett barn eller en tonåring håller på att hamna snett i samhället och det måste ske tidigt, senare kanske det är föresent.
Vidare måste fler poliser anställas. Polisen måste synas oftare över allt i samhället för att människor skall kunna känna sig trygga och ha tillit och respekt för systemet.
Kedjan är inte starkare än dess svagaste länk och kan man inte lösa alla de problematiska stegen kommer det inte att fungera.

2007-12-11 @ 23:38:28
URL: http://thrixx.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback