Jisses nu får dom ju ge sig?

Läste just den här artikeln på expressen.se. Den handlar om att man vill förbjuda att "Tintin i Kongo" inte sak få lånas ut på svenska bibiliotek, eftersom den anses som rasistisk. Det känns som det här med diskriminering och hets mot folkgrupp bara blir allt värre och värre. Varför bry sig om sådana saker när det finns större rasismproblem i världen? Jag har då aldrig sett något nervärderande i Tintinböckerna. Jag tror inte barn som läser böckerna tänker det minsta på om de mörkhyade pojkarna i boken har större läppar. Eller att infödingsbyn visas som primitiva nästintill apor. Man ser det nog bara som rolig läsning. Borde man förresten inte förbjuda Asterix och även Lucky luke där man målar både japaner, kineser och mörkhyade på ett roligt sätt. för att inte tala om eskimåer m.m

Ju mer man försöker sig på att ta i tu med problemet på detta sätt, jumer förlöjligat känns det som att det blir. Jag fick ett riktigt skrattanfall när jag hörde att man inte skulle ha kvar glassen nogger, för det lät nästan som neger. Dessutom fick ju inte boken "10 små negerpojkar" heta det längre heller. Den har hetat det i alla tider, varför byta namn nu. Det var så man sa på den tiden, då var det inget nedvärderande i det, det var när det istället började användas som skällsord som det spårade ur. Lika dant är det med negerbollen. Jag har aldrig ens haft en tanke på varför det heter negerboll, eller att det skulle vara något kränkande i det heller. Nej, ska man skratta eller gråta, det är frågan. Varför inte förbjuda vaniljglassen eftersom den är vit medan vi ändå håller på?

Kommentarer
Postat av: Sofie

Haha! Gud vad löjligt! Säger som du fredrik, skratta eller gråta? Fy fasen vad barnsligt allt är egentligen.

Postat av: Anonym

Det är inte neger utan nigger som nogger är likt.

2007-08-22 @ 10:24:33
Postat av: Fräddie

jäjä, nigger som neger. Det är förjävla töntigt i vilket fall som heslt. Varför skulle jag förknippa en glass, eller dessutom lakritsglass med en mörkhyad person?

2007-08-22 @ 21:39:14
URL: http://sandevarn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback