Lagom lyxig morgonmüsli

image524

Till 400 g müsli:

5 dl havregryn (jag kör fiberberikade)
5 dl rågflingor
2 dl solrosfrön
1 dl cocos
1 dl valfria nötter
1 dl hela eller krossade linfrön
1 dl råsocker
5 msk naturell matolja t.ex. raps.
2 dl vatten
Torkad valfri frukt. t.ex russin, banan, aprikos etc.


Gör så här:
Värm ugnen till 200 grader. Blanda alla ingredienser utom vattnet och den torkade frukten i en stor bunke. Tillsätt lite vatten i taget och krama in (eller ut?) vattnet så att allt blir som en smulig deg. Bred ut allt på en smord långpanna (med bakplåtspapper går lika bra), och sätt in den i mitten av ugnen. Rosta müslin i 20 till 30 minuter. Rör om minst fyra gånger under tiden för att müslin ska bli jämt rostad. Ta ut müslin och låt den kallna. Tillsätt frukten och rör om. Häll över in en tät bunke/skål. Ät och njut!

Självklart kan man kombinera müslin som man vill. Jag tar t.ex. bort nötterna för att jag inte tycker att det är någon höjdare i müsli. Man kan även byta ut råsockret mot honung i valfri mängd. Själv tycker jag det är gott att ha lite socker för att få den lite knäckigare smaken.

Kommentarer
Postat av: emelie

typ likadan som min müsli fast jag har inte rågflingor (undra varför ;P) i men istället solrosfrön :)

Postat av: Fräddie

okej! :D fast jag har ju solrosfrön också så. Tycker inte det blir gott med alldeles för mycket solrosfrön :S

2007-09-03 @ 20:35:45
URL: http://sandevarn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback